Friday, November 2, 2012

Islam itu mudah ? Bukti ?


Seorang budak datang dan bertanya kepadaku .

 "Kak , Kakak rasa islam tu mudah ka ?"

aku pun menjawab . "Ya dik . islam tuh sangat mudah ."

"contohnya ?" katanya lagi

" Kita kena solat 5 waktu jangan tinggal " kataku

"Bukankah itu menyusahkan ?" Dia bertanya

ikutkan hati , ingin sahaja aku menendang dan menghentak kepalanya itu . *Kejamnya Imaginasi* . Namun , itulah sifat kanak'2 . Banyak bertanya . Mungkin aku dahulu pun begitu . Tapi dia taklah kanak'2 sangat . Dalm 9 tahun mcmtuh . :D

Hmmp . Aku katakan padanya , "Adik , Allah suruh kita solat 5 waktu untuk kebaikan kita sendiri . Kita mahu berjaya kan . Jadi , kita kena solat . Bukanlah kita solat sampai tak belajar . Tapi , kita kena minta pertolongan dari Allah . Kan Allah maha pemurah . Kesimpulannya , islam itu MUDAH sebab membantu kita untuk berjaya ."

"Oh .macamtuh . Abis , kenapa ada orang yang solat tapi tak berjaya jugak ?" katanya lagi

"Ermm . Itu mungkin ada 2 sebab . Sebab pertama , Allah nak uji tahap keimanan dan tahap kesabarannya . Sejauh mana kuatnya ketaqwaanya kepada Allah . Sejauh mana yakinnya dia pada janji Allah . Sebab kedua pula . Mungkin dia solat Kerana NAK BERJAYA . bukan KERANA ALLAH . Kita kena solat LILLAHITAALA . Dan mintak kejayaan dri Allah . Nanti kalau kau besar suda , kau paam la tuh"


"Ohh . begitu ." katanya

"Faham suda kah ?" aku lagi yang mengajukan soalan

"Belum lagi ."

Haihh . kena makan la jugak dia ne . Aku pun fedup . Dan cakap "Nanti kau besar , kau akan faham"


oke . So , Friends . Mari kita fokuskan skop pemikiran kita kepada perkara'2 kecil mengenai islam itu mudah .

1. Biarpun kita tak boleh nak solat , bila kita ambik wuduk jak , Dosa kecil kita terhapus - Mudah 'Membasuh' dosa
2. Kita cakap benda'2 yang baik jak pun sudah dapat pahala
3 . Tengok muka makbapak pun suda dapat pahala .

adoi .. banyak lagi sebenarnya . Tapi . GTG now , Otak pun blank lama tak post entry . Bzy jer memanjang . Keh la . uolls . Assalamualaikum .

3 123 people pray for me:

Nur Azila [Answer Me !] said...

islam sungguh mudah.. jgn bila kita ditimpa masalah baru nak cari Allah.. bila time senang kita lupakan Allah.. semoga iman dan taqwa kekal di dalam hati dan sanubari kita.. insyaAllah..

Anonymous [Answer Me !] said...

[p]I [url=http://www.linksoflondonbraceleted.co.uk]links of london bracelet sale[/url] can not explain to the key reason why, just because recognized brand and received well with the worldwide buyers, surly they have its qualities . Sabo is also recognized for its astounding collection of charms which are loved by women and men alike . Thomas Sabo developed their own jewellery business having a headquarters within [url=http://www.linksoflondonringuk.co.uk]links of london ring uk
[/url] the historical area in Lauf an der Pegnitz all through Bavaria . Let隆炉s [url=http://www.linksoflondonbraceleted.co.uk]links of london jewellery sale
[/url] make the bracelet first . The two traditional series of Thomas Sabo Thomas Sabo Charms Club collection of silver [url=http://www.linksoflondonringuk.co.uk]links of london ring[/url] pieces had been produced and bring fresh designs . Gold training course generally prevail, but you will find real people that pick metallic silver make a profit of decision, not [url=http://www.linksoflondonbraceleted.co.uk]links of london sale[/url] only from the cost difference . The kid隆炉s club is addition altered accumulating of [url=http://www.llinksoflondon.co.uk]links of london[/url] charms . Really, I隆炉ve bought more that one Thomas Sabo Charms on this [url=http://www.llinksoflondon.co.uk]links of london charms[/url] webpage.[/p]

Anonymous [Answer Me !] said...

[p]These days, in addition to their well-known footwear, UGG making different products . Layered inside plush sheepskin, a Ascot is also snug their home as it would be while you are running trying to take hold of the actual daytime document . The Appearance Of Classic Cheap Ugg Boots Sale Are Perfect GreatYou may wonder cheap christian louboutin that why the prices of them are so cheap . As [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots sale uk[/url] soon as quiz, you will almost automatically fail genital herpes virus treatments uncover . The top [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots in uk[/url] of the box is no longer attached to the bottom . In [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots uk[/url] the past, only the sandals can use a transparent design . Sharing a little of my experience, I can say that it is very difficult for me to find shoes that are comfy . So no matter what, [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots uk sale cheap[/url] the "in" thing for your closet this year is stylish boots for ladies, and you are sure to find a pair that is within your budget . It is always easier to make a garment smaller than [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots uk sale outlet[/url] to try to enlarge it.[/p]